Monday 3 November 2014

pengaruh TV

Sebagai kanak-kanak kampung yang memang terjal dan panjang akal, aku senang terpedaya dengan cerita cerita dalam TV. Aku mampu men'transform'kan kartun/ filem ke dalam dunia realiti.

Kisah 1:

Masa tu aku still ingat pakcik tua yg aku panggil Pak Yem, bawak van sekolah untuk hantar aku dan kawan2 ke sekolah. Pada satu hari, jalan nak ke sekolah jem sikit sebab ada orang cina berarak kematian. Oleh kerana aku dah janji dgn kawan2 sekolah untuk main buaya-buaya sebelum masuk kelas, aku suruh pakyem bawak van laju sikit. "Cepatlah pakyem, orang ada perjumpaan ketua kelas ni." Dek kerana hilang kesabaran, aku terfikir untuk lakukan sesuatu.

aku keluar van ikot tingkap, lepas jatuh keluar, aku lompat atas kereta depan, aku belari dan lompat atas bumbung kereta. Aku tak sedar ada mata yang memerhati dari jauh. Selepas 2 biji kereta yg aku pijak bumbungnya, tangan aku dicapai oleh seorang penunggang motosikal.

-------------------------

Petang tu Pakyem datang rumah hantar beg sekolah yang aku tinggalkan dalam van masa aksi tghari tadi. Soalan pakyem kat aku, "Filem apa yang kamu tengok kali ni?"

Jawab aku, jackie chan.

haritu aku tak pergi sekolah. Dan seminggu tak dapat tengok TV sbg hukuman.

*nota kaki : Penunggang motor yg telah menangkap tangan aku dah hantar bawak balik rumah adalah ayah aku.



Kisah 2:

Aku tak suka india yang suka park basikal diorang depan rumah aku. Sebab tu port aku lepak. Tapi ayah baik sangat bagi izin kat india2 tu parking basikal kat situ sebelum diorang naik bas kilang gi kerja.

oleh kerana port kitorang lepak dah penuh dengan basikal meenachi kerja kilang, so aku kena lepak tempat lain. Tapi aku selalu kena denda takleh keluar rumah. Kalau nak main, kena panggil kawan2 datang rumah dan main dekat depan rumah je. Oleh kerana itu,aku semakin marah dengan diorang yg park basikal depan rumah.benda ni menyebabkan kawan2 aku dah malas main n lepak depan rumah aku.

satu hari, aku nekad utk lakukan sesuatu supaya diorang taknak park situ lagi. Aku tau shift diorang balek kerja. Setiap malam, aku akan panjat bumbung rumah senyap-senyap, bersama aku adalah Ayat,kawan baik aku. Selain aku dan Ayat, peneman kami adalah pistol kayu buatan sendiri, berpelurukan biji hijau (aku lupa nama buah tu).

Maka, bila awek kilang tu balek kerja dan nak amek beskal, aku dan ayat akan tembak-tembak sekittar basikal tu. Dengan tujuan untuk menakutkan mereka. setiap malam selama hampir seminggu lebih kami terpaksa bekerja keras.


-----------

Ayah tanya kat india india tu, "kenapa u orang dah lama tak parking sini? U punya kawan semua jalan kaki kah dari rumah?" Kak Nithiya jawab "sorry lah abang, mereka tak berani lagi parking sini, saya sorang saja kena berani parking sini.hari hari kena kacau sama hantu.."

*Nota kaki: Filem Treats n Trick. (Filem pasal pembunuh hantu yg menyamar masa pesta)

No comments:

Post a Comment