Thursday 6 November 2014

Hilang.

Banyak-banyak hal dalam hidup ni, perkara yang aku takut dari dulu hingga sekarang ialah 'KEHILANGAN' / 'HILANG'. semakin dewasa, semakin aki sedar betapa banyaknya kehilanhan yg berlaku dalam hidup aku. Masih tak tahu apa khilafnya. Mungkin aku tagihkan perhatian atau apa saja yg menyebabkan aku kehilangan perkara perkara lain.

Hilang. Aku masih ingat aku pernah hilang dari ayah dan ibu aku, waktu di kuantan, ketika rombongan rukun tetangga. Waktu tu kami menginap di resort cherating. Entah, tanpa sedar aku hilang dari pandangan orang lain, dan tangan aku dipimpin oleh orang yang aku sendiri tak kenal. Usia 6 tahun, apalah sangat mampu aku lakukan. Tangan itu membawa aku berjalan di lokasi lain. Mengikut cerita orang yg jumpa aku, aku tak menangis pom waktu tu. Tapi soalan pertama yang keluar adalah "mana ayah?".

Dari jauh aku nampak ayah dan mama berlari sambil menangis mendapatkan aku. Aku masih tak faham kenapa mereka menangis dan mendakap aku erat. rupanya aku hilang selama hampir 7 jam. Ayah cakap, "lepasni kakak takkan hilang lagi."

Kehilangan. Ada banyak kehilangan yang berlaku dalam hidup aku. Akibat sakitnya menanggung kehilangan, aku lebih berhati-hati. Bila kita hilang sesuatu yang paling kita dambakan, yang paling kita sayang, yang paling kita impikan, yang paling kita tumpukan 100%,  yang paling kita jaga dan tatang, ia amat menyakitkan.

Aku taknak hilang orang yang aku kasih. Aku taknak hilang memori yang paling aku idam, aku taknak hilang barang yang aku sayang. Cukup lah aku dah puas melalui fasa kehilangan. Ada kehilangan yang tuhan dah gantikan dengan sesuatu yang lebih baik, dan aku harap aku takkan kehilangan lagi.

aku takut untuk berdepan dengan kehilangan.

No comments:

Post a Comment